20. elokuuta 2012

Kun suuret sortuvat


kansikuva
Ken Follett: Kun suuret sortuvat. Vuosisata-trilogia I osa
Kustantaja: Wsoy 2011
ISBN: 978-951-0-37961-5
801s

Viiden perheen kohtaloita ensimmäisen maailmansodan melskeissä
Walesilainen kaivosmiehen poika Billy Williams täyttää 13 vuotta kesäkuussa 1911. Muutaman vuoden kuluttua hän liittyy brittiarmeijaan katkaistakseen isänperintönsä ahdistavat kahleet. Ensimmäisen maailmansodan kynnyksellä kaivosyhtiön omistava englantilainen Earl Fitzherbert rakastuu kohtalokkaasti taloudenhoitajaansa Etheliin, Billyn isosiskoon. Naisten kansalaisoikeuksia ajava Maud Fitzherbert, Earlin omapäinen suffragettisisar, puolestaan löytää Ethelistä sydänystävän ja uskoo tälle elämänsä salaisuuden. Maudin ja saksalaissyntyisen Walter von Ulrichin hätäisesti solmima avioliitto johtaisi paljastuessaan diplomaattisiin selkkauksiin.
Venäjällä pietarilainen tehdastyöläinen Grigori Peshkov pelastaa laittomuuksiin sortuneen nuoremman veljensä Levin, joka pakenee Yhdysvaltoihin. Grigori jää Pietariin ja taistelee hengestään kotimaansa vallankumouksen pyörteissä. Yhdysvalloissa Lev soluttautuu mafiaperheeseen ja joutuu hankaukseen amerikkalaisdiplomaatin kanssa.
Taistelut Euroopassa jumiutuvat alkuinnostuksen jälkeiseen asemasotavaiheeseen. Kansakuntien ja pienten ihmisten unelmat romahtavat. Mutta miltä uusi ”uljas” maailma näyttääkään, kun tykkien jylinä viimein vaikenee?
Säilyttävätkö sydämet uskollisuutensa – yli rintamalinjojen?

Kuva ja teksti: Wsoy.

Minun on nyt aika vaikea arvostella tätä kirjaa. Tartuin kirjaan, koska pidin vastikään telkkarissa esitetystä sarjasta Taivaan pilarit. Nimi Ken Follett ei toki ollut tuntematon minulle, mutten ollut yhtään hänen kirjaansa lukenut. Niinpä, kun tämä kirja tuli minua vastaan kirjastossa, ajattelin korjata tuon epäkohdan ja lukea jotain hänen kirjoittamaansa.

Sitten päästään siihen vaikeuteen. Nimittäin tämä kirja oli hyvin vahvasti kertomus ensimmäisen maailman sodan politikoinnista. Siihen johtaneista syistä, sodan kiemuroista ja sen jälkeisistä poliittisista myllerryksistä. Tokikin nämä kerrottiin päähahmojen ja heidän perheidensä kautta. Kaikki päähahmot vain sattuivat olemaan kovin vahvasti politiikassa mukana. Ja minä kun saan allergisia näppylöitä kirjoista, jotka sivuavat politiikkaa. Eikä sitä tarvitse olla kirjassa paljoakaan, kun alan jo haukottelemaan. Oli kirja sitten täysin fiktiota tai perustui oikeaan historiaan. Myönnän, minulla on asenneongelma moisia kirjoja kohtaan.

Kahlasin kuitenkin kirjan loppuun. Monesti kyllä harkitsin kesken jättämistä. Follett on tehnyt tarkkaa taustatyötä ja hän osaa sujuvasti sisällyttää tarinaan oikeita tuon ajan henkilöitä fiktiivisten hahmojen joukkoon. Vaikka tarinassa seurataan viittä perhettä, ei kirja ole sekava tai hajoa liian laajalle. Nostan hattua kirjailijalle tämän kirjan kirjoittamisesta. Fiktiivinen tarina on saatu hienosti punottua oikeisiin tapahtumiin. Tosin paikoitellen minulla oli tunnelma, että luen ennemminkin historiankirjaa kuin romaania.

Mutta, kun minulla on julkisesti tunnustettu ongelma tämän lajin kirjoja kohtaan, en oikein innostunut opuksesta. Tämä kirja ei vain yksinkertaisesti ollut minua varten. Syynä ei ole se, että kirja olisi huonosti kirjoitettu tai muu kirjasta/kirjailijasta johtuva seikka, vaan olen auttamattoman allerginen poliittiselle (ja kaiken lisäksi vielä sodan melskeistä kertovalle) kirjalle. Ei siis minun lajityyppiäni ollenkaan.

Nyt olenkin sitten jatkon kanssa ymmälläni. Suunnitelmissa oli lukea jossain vaiheessa Taivaan pilarit. Mutta jos tuo kirja on yhtä vahvasti politiikkaa ja juonittelua, taidan jättää sen välistä. Ehkä minun on vain kurkattava kansien väliin rohkeasti.

Arvion antaminenkin on kirjalle hyvin vaikeaa, koska kirja ei ole huonosti kirjoitettu ja uskon monen tykkäävän kirjasta. Jos vain eivät kärsi samasta allergiasta kuin minä.

Minun arvioni: maanantaikappale.


2 kommenttia:

  1. Ei liity tähän postaukseen, mutta ihanaa että joltakin toiselta on jäänyt Kätilö kesken. Kaikki ihkuttavat sitä ja mietin jo että mikä minua vaivaa kun en ymmärrä tätä hysteriaa. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei auennut minullekaan tuo kirja. Meitä on siis jopa kaksi ;)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...